Islam sebagai agama wahyu terakhir yang diturunkan
oleh Allah telah menempatkan dirinya pada posisi terbaik kerana
berpeluang berhadapan dengan beberapa tamadun-agama besar yang wujud
sebelumnya. Selain daripada tamadun Hindu, Yunani-Romawi, Majusi ialah
tamadun Yahudi dan Kristian. Dalam berhadapan dengan Umat Yahudi dan
Kristian, yang disebut Al-Qur’an sebagai Ahl al-Kitab, Islam telah
menunjukkan kaedah terbaik dalam berdialog. Contohnya, sebaik sahaja
Nabi Muhammad s.a.w berhijrah ke Madinah, perkara utama baginda usahakan
dalam konteks pembentukan masyarakat berbilang kaum ialah menggubal
perlembagaan (Sahifah) Madinah. Masyarakat Yahudi dan Nasrani turut
serta dalam menandatanganinya. Justeru adalah menjadi tanggung jawab
bersama mempertahankan kota Madinah jika ia diserang oleh musuh.
Perlembagaan yang digubal menunjukkan bahawa kehadiran mereka serta
hak-hak mereka adalah terjamin di bawah penguasaan orang Islam yang
dipimpin oleh Nabi Muhammad s.a.w. Misalnya Nabi sendiri mengarahkan
supaya Baitul-Midras, sebuah institusi pengajian agama Yahudi yang
menjadi sebahagian daripada sinagog, atau rumah ibadah orang Yahudi di
Madinah ketika itu dipelihara.
Demikian juga terhadap kaum Nasrani (Kristian), Nabi
s.a.w sering berinteraksi dengan mereka. Pernah suatu ketika ada
rombongan dari Najran (Yaman sekarang) yang terdiri daripada paderi,
pastor datang mengunjungi Nabi s.a.w. di Masjid Nabawi. Diceritakan
apabila tiba waktu mereka hendak mengadakan kebaktian (sembahyang) Nabi
membenarkan mereka melakukannya dalam kawasan masjid. Kita juga
mengetahui bahawa Nabi s.a.w. pernah mengutus ‘Amr ibn Umayyah al-Damiri
mengadakan hubungan politik dengan Raja Najasyi (Negus) yang beragama
Kristian di Abisinia (sekarang Etiopia). Kemudian diikuti pula dengan
penghantaran Ja‘far bin Abi Talib dan rombongannya ke Abisinia untuk
mendapatkan suaka politik. Dengan perlindungan tersebut rombongan Ja‘far
bin Abi Talib terselamat daripada kekejaman Quraisy Makkah pada waktu
itu. Juga dikhabarkan bahawa Nabi s.a.w pernah memberi jaminan agar
gereja-gereja orang Kristian bebas daripada sebarang pencerobohan, dan
jaminan tersebut disampaikan kepada pembesar rahib bernama Saint
Catherine di Bukit Sinai, Palestin.
Demikianlah halnya, hubungan baik seperti ini
diteruskan oleh para Sahabat. Dalam peristiwa pembukaan wilayah Palestin
Sayyidina ‘Umar telah menjamin bahawa nyawa, harta, dan rumah ibadah
orang-orang Kristian akan terlindung daripada sebarang pencerobohan.
Bukan sahaja orang Kristian, bahkan juga orang Yahudi yang sebelum ini
terusir dari perkampungan asal juga dipelawa untuk kembali mendiami
tempat asal mereka.
Dialog Sebagai Bidang Keilmuan
Dari sudut keilmuan pula para ilmuwan Islam ternyata
sangat serius dalam usaha memperjelas persoalan yang berhubung dengan
fahaman agama-agama lain. Al-Biruni (m. 1084M) dengan kitabnya berjudul
Kitab al-Hind, di samping menjelaskan akidah agama-agama kuno seperti
Majusi dan Sabian, menumpukan huraiannya mengenai agama Hindu hasil
daripada interaksinya dengan orang-orang Hindu di Benua India. Demikian
juga Ibn Hazm (m. 1064M) telah memahami tradisi Yahudi-Kristian kerana
beliau dibesarkan di Andalusia lalu membuat analisis kritis khususnya
terhadap agama Yahudi dan Kristian, selain agama-agama lain dalam
kitabnya berjudul al-Fasl Fi al-Milal wa al-Ahwa’ wa al-Nihal. Demikian
pula al-Shahrastani (m. 1153M) dengan kitabnya berjudul al-Milal wa
al-Nihal yang membincangkan hampir kesemua sistem kepercayaan/agama yang
pernah wujud dalam sejarah kelompok-kelompok umat beragama. Seorang
lagi tokoh yang tidak asing lagi ialah Ibn Taimiyyah (m. 1317M) dengan
judul tulisannya al-Jawab al-Sahih liman Baddala Din al-Masih yang
menumpkan kritikannya terhadap akidah umat Kristian.
Amat menarik sekali dalam hubungan ini, ialah
kehadiran seorang ilmuwan dari rantau Melayu juga turut serta dalam
menghidupkan tradisi kelimuan berinteraksi dengan kelompok-kelompok
berlainan agama. Walaupun jarak waktunya agak lama, kira-kira 300 tahun,
namun tradisi kesarjanaannya memperlihatkan kesinambungan penguasaan
ilmu dalam bidang perbandingan agama. Nuruddin al-Raniri (m. 1658M)
dengan kitabnya berjudul al-Tibyan Fi Ma‘rifat al-Adyan, merupakan
sebuah kitab yang menjelaskan prinsip-prinsip ajaran semua agama,
meliputi zaman Nabi Adam a.s. hinggalah ke zaman Nabi Muhammad s.a.w.
Kita menyebutkan semua ini ialah bagi menjelaskan fakta bahawa kepedulian dan keperihatinan Islam begitu tinggi terhadap kelompok-kelompok beragama bukan Islam. Kalau di zaman awal Islam, Nabi Muhammad s.a.w. sendiri dengan inisiatifnya berinteraksi dengan orang bukan Islam dan juga di zaman Sahabat seperti Sayyidina ‘Umar dan seterusnya para ilmuwan Islam turut mengambil inisiatif membekalkan umat dengan pengetahuan tentang kepercayaan agama kelompok-kelompok tersebut sebagai persiapan ilmu bagi membolehkan mereka berinteraksi atau menurut istilah sekarang ‘berdialog’.
Kita menyebutkan semua ini ialah bagi menjelaskan fakta bahawa kepedulian dan keperihatinan Islam begitu tinggi terhadap kelompok-kelompok beragama bukan Islam. Kalau di zaman awal Islam, Nabi Muhammad s.a.w. sendiri dengan inisiatifnya berinteraksi dengan orang bukan Islam dan juga di zaman Sahabat seperti Sayyidina ‘Umar dan seterusnya para ilmuwan Islam turut mengambil inisiatif membekalkan umat dengan pengetahuan tentang kepercayaan agama kelompok-kelompok tersebut sebagai persiapan ilmu bagi membolehkan mereka berinteraksi atau menurut istilah sekarang ‘berdialog’.
Perbincangan mengenai dialog seterusnya mengambil
sudut memperjelas ciri penurunan wahyu seperti yang termaktub dalam
al-Qur’an. Dr. Muhammad Sayyid Tantawi, menerusi kitabnya berjudul Adab
al-Hiwar fi al-Islam (Terjemahan Indonesia berjudul: Menemukan Format
Dialog Dalam Islam, Penerbit Azan, Jakarta 2001), membuat penelitian
yang amat menarik. Menurut beliau keseluruhan al-Qur’an mengindikasikan
fenomena dialog sebab semua firman yang diturunkan adalah secara
dialogis atau verbatim kepada Nabi Muhammad s.a.w. Kita lihat kata kunci
“al-qawl” (kata-kata), yang juga diertikan sebagai wahyu seperti yang
disebut dalam ungkapan qawlan thaqilan (Surah al-Muzammil, 73:5),
bermaksud “perkataan yang berat”, mengenai perkara-perkara yang harus
dijelaskan kepada orang lain (pihak ketiga). Daripada “al-qawl”
terbentuklah katakerja yang lain seperti qaala (ia telah berkata),
yaquulu (ia sedang/akan berkata), qul (kamu katakan), quuluu ( kamu
/ramai/ katakan), qaaluu (mereka telah berkata), yaquuluun (mereka
sedang/akan berkata). Perkataan “qaala”, dalam al-Qur’an diulang lebih
500 kali dan dalam bentuk katakerja yang lainnya disebut berulang-ulang
sebanyak lebih daripada 1700 kali. Inilah asas yang beliau jadikan hujah
bahawa kandungan al-Qur’an itu pada hakikatnya mengajak manusia untuk
berdialog.
Muhammad Sayyid Tantawi juga menghuraikan
bentuk-bentuk dan fungsi dialog dalam Islam. Mengenai bentuk dialog
beliau menjelaskan beberapa istilah yang sekaligus mencirikan bentuk
dialog. Antaranya, istilah munaazarah daripada perkataan nazar yang
memberi makna lebih kepada mengungkapkan pandangan demi untuk mencapai
kebenaran dan keputusan yang terbaik. Kedua, mujaadalah daripada istilah
jadal (seperti dalam ayat: wajaadil hum bil lati hiya ahsan- Surah
al-Nahl, 16:125) bertujuan untuk menundukkan lawan secara berhujah
dengan bukti-bukti ilmiah. Satu lagi istilah yang seerti dengan
mujaadalah ialah muhaawarah (hiwaar). Ketiga-tiga istilah ini biasa
dipakai bagi menunjukkan adanya usaha perbahasan antara dua belah pihak
bagi mendapatkan penjelasan, kejernihan sesuatu perkara atau pun untuk
mencapai persetujuan dalam satu-satu isu yang disepakati. Dalam
perkataan lain, bentuk-bentuk dialog yang dijelaskan di atas adalah
sesuai untuk tujuan dialog antara agama yang kita bicarakan ini.
Fungsi dan Prinsip Dialog
Dapat difahami bahawa fungsi terutama dialog
antaranya ialah bagi mendapatkan penjelasan tentang hal-hal yang tidak
diketahui atau pun kurang difahami. Contoh yang paling menarik ialah
peristiwa Nabi Ibrahim a.s. meminta Allah supaya memperlihatkan
(bermaksud diberi kefahaman) kepadanya bagaimana Allah menghidupkan yang
sudah mati. Lalu Allah berfirman: “Apakah kamu (Ibrahim) tidak beriman?
Dia (Ibrahim) berkata, tentu ya, Tetapi sekadar untuk menenangkan
hatiku” (Surah al-Baqarah, 2: 260).
Jika diteliti setiap ayat al-Qur’an yang diawali dengan qul, qala, qaaluu, yaquuluu dan seumpamanya, merupakan ekspresi dialog antara Allah dengan hambaNya seperti para rasul, para malaikat, iblis dan syaitan. Juga al-Qur’an merakamkan dialog antara para rasul dengan kaumnya yang menyekutukan Allah. Seperti Nabi Musa a.s. dengan Bani Israel, Nabi Lut a.s. dengan kaumnya, Nabi Syu‘aib dengan kaumnya ‘Ad dan Thamud dalam perkara keimanan dan kekufuran kaum mereka.
Secara konseptual pula, kita telah pun dapat memahami kedudukan serta kepentingan dialog menurut Islam. Sehubungan dengan ini dapat pula kita mengenal pasti beberapa prinsip yang boleh kita jadikan panduan semasa berdialog antara lainnya:
Jika diteliti setiap ayat al-Qur’an yang diawali dengan qul, qala, qaaluu, yaquuluu dan seumpamanya, merupakan ekspresi dialog antara Allah dengan hambaNya seperti para rasul, para malaikat, iblis dan syaitan. Juga al-Qur’an merakamkan dialog antara para rasul dengan kaumnya yang menyekutukan Allah. Seperti Nabi Musa a.s. dengan Bani Israel, Nabi Lut a.s. dengan kaumnya, Nabi Syu‘aib dengan kaumnya ‘Ad dan Thamud dalam perkara keimanan dan kekufuran kaum mereka.
Secara konseptual pula, kita telah pun dapat memahami kedudukan serta kepentingan dialog menurut Islam. Sehubungan dengan ini dapat pula kita mengenal pasti beberapa prinsip yang boleh kita jadikan panduan semasa berdialog antara lainnya:
1. Sesuai dengan konsep munaazarah, mujaadalah dan
muhaawarah, seseorang yang terlibat dalam dialog hendaklah menggunakan
pendekatan yang lemah lembut yang boleh memikat hati orang yang diajak
berdialog, seperti yang terakam dalam peristiwa Nabi Musa bersama
saudaranya Nabi Harun ketika diperintahkan berdialog dengan Fir’aun.
Allah berfirman yang bermaksud: “Pergilah kamu berdua kepada Fir’aun,
sesungguhnya dia telah melampaui batas; Maka berbicaralah kamu berdua
kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat
atau takut” (Surah Ta Ha, 20: 43-44).
2. Segala penghujahan seseorang itu hendaklah
berasaskan pada ketinggian ilmu serta hujah yang kukuh apabila
berhadapan dengan rakan dialog seperti pengalaman Nabi Ibrahim
berhadapan dengan seorang raja yang zalim bernama Namrud. Pada pusingan
pertama, setelah mendengar penjelasan Nabi Ibrahim bahawa Tuhannya boleh
menghidupkan dan mematikan Namrud dapat mematahkan kata-kata Nabi
Ibrahim dengan berkata: Aku pun boleh menghidupkan dan mematikan. Tetapi
apabila Nabi Ibrahim berkata Tuhanku boleh menerbitkan matahari dari
timur dan tenggelamkannya di barat, Namrud mati akal ( lihat Surah
al-Baqarah, 2: 258).
3. Seseorang yang berdialog itu hendaklah memberi
peluang secukupnya kepada teman dialog untuk memberikan pendapatnya.
Dalam hal ini ulama terdahulu pernah mengatakan: “Pendapatku itu benar
tetapi ada kemungkinan silap, dan pendapatmu itu salah tetapi ada
kemungkinan benar”. Dalam konteks ini, iblis yang terlaknat itu pun
Tuhan berikan kesempatan untuk sujud (memberi hormat) kepada Adam,
setelah Adam diciptakan, walaupun ternyata iblis itu memang enggan taat.
4. Hendaklah seseorang yang berdialog itu bersikap
tawadhu’ (rendah diri), dan menjauhi daripada sebarang anasir tipu daya,
dan hasad dengki. Justeru dianjurkan penggunaan bahasa yang sopan, dan
terbaik tetapi tidak kurang pula ketegasan hujah yang dikemukakan
seperti yang terungkap dalam Surah al-Nahl, 16 :125: “Serulah manusia
kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah (yakni perkataan yang tegas dan
benar) dan pengajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang
terbaik”
5. Seseorang itu hendaklah bersikap toleran terhadap
rakan dialognya walaupun ada waktu-waktunya akan terdapat perselisihan
pendapat yang tajam, namun ia masih mampu menerimanya sebagai teman
baiknya. Kita perhatikan maksud firman Allah: “Dan tidaklah sama
kebaikan dan kejahatan. Tolaklah kejahatan itu dengan cara yang lebih
baik, maka tiba-tiba orang-orang yang antaramu dan antara dia ada
permusuhan, (dan darinya) seolah-olah telah menjadi teman yang sangat
setia” (Surah Fussilat, 41:34).
Kesimpulan
Kesyumulan Islam bukan sahaja terserlah dalam sistem
akidah, ibadah, akhlaknya bahkan juga terserlah dalam seluruh sistem
kehidupan khususnya dalam aspek muamalat (hubungan sesama manusia), dan
dalam konteks perbincangan kita adalah dialog dengan orang bukan Islam.
Sebagaimana digambarkan di atas, tradisi Islam penuh dengan dialog
antara agama baik dari segi sejarah, keilmuan dan yang penting sekali
ialah ciri penurunan kandungan al-Qur’an yang besifat dialogis itu.
Justeru anjuran berdialog telah menjadi salah satu kaedah terpenting
dalam misi kerasulan Nabi Muhammad s.a.w, yang juga sebagai wahana
pendakwahan Islam ke seluruh alam ini. Dalam konteks dialog antara agama
yang dipopularkan oleh Barat pada waktu ini, sebenarnya menurut
pandangan Islam usaha sedemikian sudah dimulai oleh Nabi besar kita
Muhammad s.a.w. sejak 1400 tahun yang lalu. Hal ini dapat difahami
daripada peristiwa yang dirakamkan Allah S.W.T. dalam firmanNya yang
bermaksud: “Katakanlah (Muhammad) “Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang)
kepada satu kalimat (ketetapan) yang tidak perselisihan antara kami dan
kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah…” (Surah Ali ‘Imran, 3:64).
Dengan hujah-hujah di atas dan dengan memahami konsep Dialog dalam
pengertian yang lebih luas, kita berpendapat bahawa Islam adalah
‘pelopor dialog antara agama’.
No comments:
Post a Comment